tevredenheidsonderzoek PXL Hogeschool

De Gouden Schaar stapt in onderzoek van PXL Hogeschool

 

De klant is koning, zo luidt het spreekwoord. Terecht natuurlijk, want klanten zijn cruciaal voor het succes van een bedrijf. Toch blijkt uit onderzoek dat kmo’s weinig in kaart brengen wat klanten echt willen of nodig hebben. Ze weten onvoldoende wat er leeft bij klanten, wat klanten verwachten en – minstens even belangrijk, wat klanten niet wensen. Daarom startte Hogeschool PXL in Hasselt een praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek “De klant als sleutel tot een performantere kmo”. Vijfentwintig kmo’s worden geselecteerd en krijgen een professionaliseringstraject onder leiding van onderzoeksexperts. Eén van die 25 kmo’s is mannenmode De Gouden Schaar op de Veemarkt in Tienen.

‘Ik speelde al een tijdje met het idee om een groot klantentevredenheidsonderzoek te organiseren’, legt Bart Debbaut, zaakvoerder van De Gouden Schaar uit. ‘De winkel bestaat 90 jaar en Ann en ik namen hem ruim 5 jaar geleden over. Hoog tijd dus voor een evaluatie. Het aanbod van Hogeschool PXL (waar Bart marketingmanagement en Ann medisch secretariaat studeerde) sloot naadloos aan bij wat we voor ogen hadden.’

PXL Expertisecentrum Innovatief Ondernemen zal voor De Gouden Schaar een enquête opstellen en in bezorgen aan de klanten van de winkel. Uit de enquête – die anoniem kan ingevuld worden – moet blijken of de klanten tevreden zijn. ‘Niet alleen over het aanbod van de winkel willen we hun mening kennen’, zegt Bart. ‘We willen ook weten wat ze vinden van de etalage, de inrichting, de openingsuren, de bekwaamheid van het personeel en de communicatie van de winkel. En we willen weten wat ze van ons verwachten, kortom het hele plaatje dus. We hebben op dit moment geen webshop, iets waarrond de laatste maanden veel te doen is. Wel, met dit onderzoek willen we nagaan of de klanten van onze winkel zo’n webshop willen en of ze er ook effectief gebruik van zouden maken.’

De onderzoeksexperts van PXL zal de 25 deelnemende kmo’s niet alleen een uigebreide analyse en rapport overhandigen van de afgenomen enquêtes. ‘We worden ook uitgenodigd op twee lerende netwerken’, vertelt Bart enthousiast. ‘Ideaal om met andere ondernemers van gedachten te wisselen over de toekomst. De huidige sneltreinvaart waarmee de digitalisering de hele ‘oude’ economie aan het wankelen brengt, moet ons doen nadenken over de manier waarop we in de toekomst willen ondernemen. Dat is zo voor een elektronicabedrijf of een meubelfabrikant, maar ook voor een kledingzaak. Net daarom ben ik blij dat we aan dit traject kunnen en mogen deelnemen. We kijken benieuwd uit naar de resultaten van het onderzoek.’

 

powered by prosite | design by Joumani